Vanaf 1 juni 2024 wijzigt overgangsregeling bij UBO-verplichting

dossiers vergroot

Sinds 27 maart 2022 moeten uw gegevens ingeschreven zijn in het UBO-register bij de Kamer van Koophandel (KvK). Onder meer notarissen, accountants en belastingadviseurs die met u een nieuwe zakelijke relatie aangaan, moeten dit controleren. Door een uitspraak van de Europese rechter van 22 november 2022 hebben zij echter tijdelijk geen toegang meer tot die UBO-gegevens. Daarom is er een tijdelijke overgangsregeling getroffen, zodat zij toch aan hun verificatieverplichting kunnen voldoen. Vanaf 1 juni 2024 wijzigt deze overgangsregeling. Gaan zij vóór die datum een nieuwe zakelijke relatie met u aan, dan kunnen zij via een bevestigingsmail van de KvK verifiëren of uw gegevens zijn geregistreerd in het UBO-register. Vanaf 1 juni 2024 moeten zij daarvoor bij u een gewaarmerkt uittreksel uit het UBO-register opvragen. U kunt dit uittreksel opvragen bij de KvK.

Tip
Deze gewijzigde overgangsregeling is ook weer tijdelijk, totdat notarissen, accountants, belastingadviseurs – en andere organisaties die verplicht zijn om de UBO-registratie te verifiëren – zelf weer rechtstreeks toegang krijgen tot de UBO-gegevens bij de KvK.

 

Vanaf 1 juni 2024 wijzigt overgangsregeling bij UBO-verplichting